مهندسی برق و الکترونیک


مهندسی برق و الکترونیک

مطالب اين وبلاگ عمدتا برگرفته از سايت ها و وبلاگ هاي ديگر و موضوعاتي است كه به نحوي با آن ها برخورد كرده ام. اميدوارم كه براي شما هم مفيد باشد


معرفی گرایش برق قدرت
گرایش قدرت
هدف اصلی مهندسین این گرایش، تولیدبرق در نیروگاهها، انتقال برق از طریقخطوط انتقال و توزیع آن در شبكه های شهری و در نهایت توزیع آن برای مصارفخانگی و كارخانجات است. بنابراین یك مهندس قدرت بایدبه روشهای مختلف تولیدبرق، خطوط انتقال نیرو و سیستم های توزیع آشنا باشد.گرایش قدرت به آموزش وپژوهش در زمینه طراحی و ساخت سیستم های مورد استفاده در تولید، توزیع،مصرف و حفاظت ازبرق می پردازد.به عبارت دیگر دانشجویان این رشته در شاخهتولید با انواع نیروگاههای آبی، گازی،سیكل تركیبی و ... آشنا می شوند. ودر بخش انتقال و توزیع، روشهای مختلف انتقال برق اعم از كابلهای هوایی وزیرزمینی را مطالعه می كنند و در شاخه حفاظت نیز انواع وسایل و تجهیزاتحفاظتی كه در مراحل مختلف تولید، توزیع، انتقال و مصرف انرژی،انسانها وتاسیسات را در برابر حوادث مختلف محافظت می كنند، مورد بررسی قرار میدهندكه از آن میان می توان به انواع رله ها، فیوزها، كلیدها و در نهایت سیستمهای كنترل اشاره كرد.
یكی دیگر از شاخه های قدرت نیز ماشین های الكتریكی است كه شامل ژنراتورها،ترانسفورماتورها و موتورهای الكتریكی می شود كه این شاخه از زمینه های مهمصنعتی و پژوهشی گرایش قدرت است.


 

از درسهای پایه و اصلی موثر در مهندسی قدرت می توان به دروس مدار،الكترومغناطیس، الكترونیك، ماشین و بررسی اشاره كرد.
بعضی از درسهای تخصصی این گرایش عبارتند از :

ماشینهای الكتریكی 3:این درس از جمله درسهایی است كه دیدی صنعتی به دانشجو می دهد. مبحث ایندرس را می توان به دو فصل مهم ترانفسورمرهای سه فاز و ماشینهای سنكرونتقسیم بندی نمود.

ترانسفورهای سه فاز و ماشینهای سنكرون:وسایلی الكتریكی هستند كه بیشتر جنبه صنعتی دارند و كاربردهای بسیار زیادترانسهای سه فازدر انتقال و توزیع انرژی الكتریكی، تبدیل ولتاژ در ابتدایهمه كارخانه ها وكارگاههای بزرگ صنعتی و ... بر هیچ كس پوشیده نیست. دراین درس در مورد انواع آرایشهای این ترانسها، كلیه گروههای موجود و كاربردهر نوع، بحث جامعی می شود.

ماشینهای مخصوص :به تعبیری می توان این درس را نقطه عطف درسهای تخصصی این گرایش دانست.زیرا این درس به بررسی در مورد ماشینهای ویژه می پردازد كه این ماشینها دروسایل خانگی كاربرد فراوان دارند.

الكترونیك قدرت: الكترونیكقدرت در عمل بین الكترونیك و قدرت، آشتی برقرار كرده است. به طور مثال میتوان با فرمان یك ریزپردازنده كه حدود 5 ولت و 200 میلی آمپر است یككارخانه را راه اندازی كنیم. درزمینه الكترونیك قدرت المانهایی نظیرتریستور، ترانزیستور و ... كاربردهای فوقالعاده زیادی دارند. از مزایایاین قطعات تحمل توانهای بالا می باشد

.بررسی سیستمهای قدرت 2 :این درس بیشتر در موردانتقال انرژی و مشكلات موجود در این راه صحبت میكند. از جمله مطالب ارائه شده دراین درس می توان به پخش بار اقتصادی درشبكه های قدرت، اتصال كوتاههای متقارن ونامتقارن روی شبكه قدرت و پایداریسیستمهای قدرت اشاره نمود.

 

تولید و نیروگاه:این درس یكی از درسهای بسیار جذاب این گرایش است، زیرا برخلاف دیگر درسها،زیاد به مسائل نظری، نمی پردازد و جنبه بسیار عملی دارد. آشنایی با انواعنیروگاهها (آبی، اتمی، بادی، بخار، ...) و همچنین بحث كلی در مورد ایننیروگاهها و روشهای كاری آنها از مباحث این درس است

.رله و حفاظت :یك شبكه قدرت را باید در مقابل خطرات احتمالی (اتصال كوتاهها) محافظت كرد.از وسائلی كه در این مورد استفاده می شود میتوان به رله ها اشاره كرد كهبسته به نوع رله به محض ایجاد یك حالت خطا و یا خرابی در شبكه وارد عملشده، قسمتی از شبكه را جدا كرد.

عایق و فشار قوی :با توجه به تفاوتهای ولتاژهای فشارقوی با ولتاژهای فشار ضعیف، به طور حتمتولید، اندازه گیری و بهره برداری از این ولتاژها تفاوتهای عمده ای باولتاژهای فشار ضعیف دارد و برای عایق بندی شبكه فشارقوی باید از عایقهایمخصوصی استفاده كرد. فصل نخست این درس به بررسی این مقوله می پردازد.دربخش دوم این درس انواع تخلیله الكتریكی، مراحل مختلف آن در عایقها و اثراتمختلف شكست بر عایق مورد بررسی قرار می گیرد.

ترمودینامیك :شاید اولین سوالی كه در مرحله اول به ذهن برسد ارتباط این درس با درسهایبرق باشد. كاربرد اصلی مطالب این درس مبحث تولیدنیروگاه است. زیرا هنگامآشنایی با انواع نیروگاهها (نیروگاه بخار، گازی، اتمی و (… باید اطلاعاتیدر مورد سیكل كاری آنها داشته باشیم، پس داشتن اطلاعاتی در موردترمودینامیك ضروری است.

اصول میكروكامپیوتر :این درس را به جرات می توا ن از جذابترین و پركاربردترین درسهای برق دانستزیرا در دنیای امروز كه تمامی وسایل مكانیكی آنالوگ جای خود را به وسایلدیجیتالی می دهند، داشتن اطلاعات كافی در موردنحوه كار پروسسورها از اولیننیازهای یك مهندس برق می باشد. با تركیب مطالب این درس با هر كدام ازدرسهای دیگر می توان طرحهای بسیار جالب و پركاربردی را طرح ریزی كرد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: فرهاد پاکزاد منشاد | تاريخ: جمعه 13 مرداد 1391برچسب:, | موضوع: <-PostCategory-> |

mouse code

كد ماوس